Kærs Kunstkalender (Elisabeth Jerichau Baumann)

En videokalender i 24 afsnit.

Der er altid noget. Der er aldrig ingenting.

Afsnit 1, HVAD FORESTILLER DET?

Åbnes den 1. december

Velkommen til Kunstkalenderen. Ideen med Kalenderen er jo at gå på opdagelse. At jeg som en anden detektiv undersøger detaljernes betydning for en helhed. Det er jo noget, man kan gøre med et maleri, men man kan jo sådan set også gøre det i så mange andre sammenhænge her i livet. I år kigger vi på et maleri, der altid har fascineret mig. Det er svært at gå forbi uden at stoppe op og begynde at tænke på en lang række spørgsmål. Det er så nogle af dem, vi forsøger at finde svar på. Det kommer også til at være et spørgsmål om, hvad er det vi ser, hvordan ser vi og hvordan tolker vi. I dag laver vi en mere overordnet gennemgang af nogle af de nedslag, vi kommer til at se i løbet af Kunstkalenderen. Vi kigger også på et relativt centralt spørgsmål: Hvad i alverden forestiller det?

Afsnit 2, HVOR ER VI HENNE?

Åbnes den 2. december

Det maleri vi kigger på, hedder En ægyptisk pottesælgerske ved Gizeh. Vi ved, hvad Gizeh er. Det er en by i Ægypten. Men er der noget i maleriet, der kan gøre os lidt klogere på, hvor vi helt specifikt er?

Afsnit 3, HVAD STÅR DER PÅ STENEN?

Åbnes den 3. december

Er det vigtigt for os at vide, hvem der har malet et maleri? Har det nogen betydning for vores oplevelse af det, vi ser. Er et maleri det endelige slutprodukt, eller er det i virkeligheden en invitation til at få en forståelse for kunstnerens univers? I dag skal vi fokusere på en væsentlig detalje. Vi skal kigge på stenen i maleriet.  Hvad står der på den?

Afsnit 4, HVORFOR ER DET MALET?

Åbnes den 4. december

Vi er jo heldigvis nysgerrige. For ellers kunne man jo, når man havde set et maleri og kunne se, hvad det forestillede, så gå videre og kigge på nogle andre. Men vi har jo valgt at grave dybere. Stille en masse spørgsmål. Et af mine yndlingsspørgsmål er: Hvorfor er det malet?

Afsnit 5, HVEM ER HUN?

Åbnes den 5. december

Hvem er hun? Det ved vi på en måde godt, for titlen siger En ægyptisk pottesælgerske ved Gizeh. Men er det en specifik person? Er det en skabt person? Hvem er det? For man kan godt komme i tvivl. Det viser sig, at hun ikke altid har heddet det, hun hedder nu. Så dagens spørgsmål er kort og godt: Hvem er hun?

Afsnit 6, HVAD ER DET FOR NOGLE SMYKKER?

Åbnes den 6. december

Noget, der virkelig får dette maleri til at funkle, er smukkerne. Der er armbånd, der er halskæder og så videre. Men hvorfor er de der? Hvor kommer de fra, og har de en særlig betydning? Dagens spørgsmål: Hvad er det for nogle smykker?

Afsnit 7, HVAD SKER DER OPPE I DET HØJRE HJØRNE?

Åbnes den 7. december

I det her maleri er der jo mange ting, der er utroligt tydelige, og så er der også enkelte ting, der er en lille smule dunkle. Som for eksempel: Hvad sker der oppe i det der meget mørke højre hjørne? Er der noget at komme efter?

Afsnit 8, HVORFOR HAVNER HUN I DANMARK?

Åbnes den 8. december

Elisabeth Jerichau Baumann er født i Polen, uddannet i Tyskland og møder sin store kærlighed i Rom. Hvorfor havner hun i Danmark?

Afsnit 9, HVEM ER JENS ADOLF JERICHAU?

Åbnes den 9. december

Elisabeth havde et livslangt forhold til Jens Adolf Jerichau. Nogle gange lidt tættere end andre, men hun anerkendte ham som en fantastisk kunstner og en væsentlig sparringspartner. Hun giver ham, som en af de få, lov til at være kritisk overfor hendes arbejde og angive muligheder. Men hvem var Jens Adolf Jerichau?

Afsnit 10, HVORDAN BLEV HUN MODTAGET?

Åbnes den 10. december

Elisabeth Jerichau Baumann, som har malet maleriet, skabte utroligt mange værker i meget forskellige motivgrupper. Men hvordan blev hun og hendes kunst modtaget?

Afsnit 11, HVAD GJORDE HUN OG HVAD MALEDE DE ANDRE?

Åbnes den 11. december

I et tidligere afsnit har vi kigget på, hvordan Elisabeth Jerichau Baumann blev modtaget herhjemme. Det var lidt blandet…Men hvad gjorde hun så? Hvordan malede de andre på den tid? Hvad ville man gerne ha’?

Afsnit 12, HUN HAVDE ET “KONGELIGT” SALGSTALENT. HVAD VIL DET SIGE?

Åbnes den 12. december

Elisabeth Jerichau Baumann søger motiver mange steder. Det kan være en Amagerpige, og det kan være en ægyptisk pottesælgerske. Hun har et stort internationalt publikum, der gerne vil købe hendes værker. Man har et fornemmelse af, at hun har et kongeligt salgstalent. Men hvad vil det sige?

Afsnit 13, HVORFOR BLEV HUN POPULÆR I ENGLAND?

Åbnes den 13. december

Da Elisabeth Jerichau Baumann maler det her maleri, så skyldes det, at der er efterspørgsel på den slags motiver. Dels i Frankrig, men især i England, hvor hun bliver utrolig populær.

Afsnit 14, REJSTE HUN MEGET?

Åbnes den 14. december

I dag kigger vi lidt på den lange rejse, der bringer hende til Ægypten. Vi følger hende til det første større stop i Tyrkiet. Dagens spørgsmål: Rejste hun meget?

Afsnit 15, HVORDAN VAR DET MED ELISABETH OG GRÆKENLAND?

Åbnes den 15. december

Sidste gang kiggede vi på Elisabeths første store stop på hendes store udenlandsrejse i 1869-70, nemlig Istanbul eller Konstantinopel. Det næste stop blev Grækenland. Vi kigger på Elisabeths valg af motiver i Grækenland og hendes udvælgelse af modeller.

Afsnit 16, HVAD MALEDE ELISABETH ELLERS I ÆGYPTEN?

Åbnes den 16. december

Elisabeth Jerichau Baumanns mest kendte motiv fra Ægypten er formodentlig det her, En ægyptisk pottesælgerske ved Gizeh. Men hvad malede hun ellers i Ægypten?

Afsnit 17, HVAD ER DET FOR ET BLIK?

Åbnes den 17. december

Vi har tidligere været inde på, hvordan omverdenen forholdt sig til Elisabeth. Hvilket syn havde andre på Elisabeth og hendes kunst. I dag skal vi kigge på, hvad det er for et blik, der møder os i maleriet. Vi kigger på, hvordan Elisabeth i det hele taget arbejder med blikke og blikretninger.

Afsnit 18, HAVDE HUN 9 BØRN OG GIK KUNSTEN I ARV?

Åbnes den 18. december

Man sidder jo med en helt klar fornemmelse af, at Elisabeth har haft travlt. Kunsten skulle sælges, hvor kunsten kunne sælges og så havde hun 9 børn. I dette afsnit kigger vi på Elisabeths børn, og på hvorvidt kunsten gik i arv.

Afsnit 19, HVAD VAR DET FOR EN TID?

Åbnes den 19. december

Når man kigger på kunst, så synes jeg altid at det også er interessant at kigge lidt på, hvad det er for en tid som værket er skabt i. Hvad er det for nogle omgivelser, hvad er det for nogle hændelser, der farver maleriet og kunstneren?

Afsnit 20, HVORDAN KAN JEG VIDE SÅ MEGET?

Åbnes den 20. december

Dagens friske spørgsmål: Hvordan kan jeg vide så meget om Elisabeth Jerichau Baumann?

Afsnit 21, HVORFOR MALEDE HUN HAVFRUER? – VAR HUN VEN MED H.C. ANDERSEN?

Åbnes den 21. december

Det værk, vi kigger på, er nok det mest berømte af Elisabeth Jerichau Baumanns værker, sammen med Mor Danmark og havfruerne. Men hvorfor malede hun havfruer? Var hun ven med H.C: Andersen?

Afsnit 22, HVAD MALEDE HUN ELLERS?

Åbnes den 22. december

Malede Elisabeth udelukkende malerier fra Ægypten? Nej. Vi har allerede kigget på en del af de andre værker, hun har skabt. Men i dag har vi fokus på spørgsmålet: Hvad malede hun ellers?

Afsnit 23, HVEM KØBTE MALERIET?

Åbnes den 23. december

Det maleri, vi har taget udgangspunkt i, hænger til daglig på Statens Museum for Kunst, og det giver os en mulighed for at nærstudere det allesammen. Men her har det jo ikke altid hængt. Hvem købte det?

Afsnit 24, HVAD HANDLEDE DET HELE OM?

Åbnes den 24. december

Velkommen til Kunstkalenderen. Vi er kommet til det sidste afsnit. I dag kigger vi på: Hvad handlede det hele om, og hvad i alverden kan vi bruge det til i dag?

En ægyptisk pottesælgerske ved Gizeh (1876-78)
Elisabeth Jerichau Baumann (1818-1881)
Statens Museum for Kunst

Tak til alle dem, der har stillet viden og hjælp til rådighed.

På sporet af betydninger…

Da jeg i 1980erne flyttede til København, var det som næsten nabo til Statens Museum for Kunst. Jeg var der tit, Museer har altid været frirum for mig. Et sted for fordybelse. Med både top og bund. Jeg kan li` kunst, der sætter tankerne i gang og får en til at stille spørgsmål. Dengang var der gratis entre, så jeg tog tit på museet, bare for at se på een detalje. Som en detektiv på opdagelse. Et maleri eller skulptur, der skulle under luppen. Altid drevet af nysgerrighed og spørgsmål. Som: hvorfor har Jorn lavet noget med sandpapir? Hvad er egentligt det romantiske ved Et romatisk billede af Per Kirkeby? Hvorfor har Matisse malet sin kones næse grøn?

Jeg har arbejdet i mange år med TV og korte deadlines. Jeg savnede fordybelsen. Så jeg valgte i en voksen alder at læse til kunsthistoriker. I den forbindelse fik jeg muligheden for at få et studiejob på Statens Museum for Kunst som omviser. Jeg har vist rundt i hele museets samling og kender de fleste værker ret godt. Men der er også malerier, man kan kigge på, forsøge at forstå og som alligevel ikke kommer helt ind under huden på en….et af dem er Guldaldermaleren Constantin Hansens Et selskab af danske kunstnere i Rom. Jeg kan godt se, hvad det forestiller, men hvad handler det billede egentlig om?

Da jeg skrev det afsluttende speciale på universitetet, havde jeg valgt at fordybe mig i fravær og tomhed i billedkunsten. Kunstnere har gennem tiden arbejdet med fravær. Og det gør vi jo også selv i det daglige. Man kan få meget opmærksomhed ved at være fraværende på den ene eller anden måde. I forbindelse med researchen til opgaven stødte jeg over et andet værk af Constantin Hansen. Han havde kort forinden malet det helt samme maleri uden personer, uden ting overhovedet. Der kunne man tale om fravær. Hvad var nu det?

Det viser sig, at der ingenting var i rummet. Men på det endelige maleri er der masser af personer og detaljer. Ville det sige, at det hele er konstrueret?

Kunstdetektiven både smilede og undrede sig. Jeg beslutttede mig for, at det var det, der skulle undersøges til bunds. Jeg blev suget ind i billedet og har vandret rundt derinde lige siden.

Det har jeg så brugt et par år på. En på alle måder fantastisk og lærerig rejse for mig. Det er med stor fornøjelse, at jeg i samarbejde med Statens Museum for Kunst kan vise, hvad der kan ske, når man zoomer ind og undersøger helheden via alle de små bestanddele. Detektiven har været på arbejde og det er der kommet rs Kunstkalender ud af.

Peter Kær

ARRANGEMENTER

2020-11-17T12:43:14+01:00

Peter Kær og Verdenskunsten Nivaagaard Malerisamling

På Klapjagt i Kær Kunsthistorie På denne kronologiske klapjagt gennem verdenskunstens epoker og mange ismer, slår vi ned på Peter Kærs egne favoritter, som vil blive perspektiveret til tid, forbilleder, samtidige og efterfølgende kunstnere. [...]

2020-11-17T14:41:52+01:00

Folkeuniversitetet – Emdrup og Aarhus

Kærs Kunsthistorie Folkeuniversitetet - Emdrup og Aarhusgggg Kærs Kunsthistorie er en tour de force gennem kunsthistorien. Vi kommer fra renæssancen frem til vor tid på 6 foredrag. Har man god tid, - virkelig god [...]