Kærs Kunstkalender om Peter Paul Rubens
En videokalender i 24 afsnit.
Der er altid noget. Der er aldrig ingenting.
Måske husker du Peter Kærs ord fra de seneste års kunstkalendere, hvor han har taget os med til Constantin Hansens Rom, Anna Anchers Skagen, Vilhelm Hammershøis stue, Elisabeth Jerichau Baumanns Ægypten og Nicolai Abildgaards mytologi. I år fylder Kærs Kunstkalender seks år, og nu gælder det den flamske maler Peter Paul Rubens og barokkens Europa.
Hvad forestiller det?
Åbnes den 1. december
I første afsnit introducerer Peter Kær årets kunstkalender, værket ”Salomons dom“ og de mange spørgsmål, der melder sig. Han zoomer ind på nogle af de detaljer, som i løbet af de næste 23 afsnit vil gøre os klogere på maleriet, kunstneren og tiden.
#2 Hvorfor er det så drabeligt?
Åbnes den 2. december
I dagens afsnit bliver vi klogere på den drabelige scene, der udspiller sig i Rubens motiv. Udgangspunktet er fortællingen fra det gamle testamente om den både kloge, snu og retfærdige Kong Salomon og to kvinders kamp om et par børn – et levende og et dødt.
#3 Hvor i alverden er vi?
Åbnes den 3. december
Peter Kær ser i dagens afsnit på maleriets interiør for at finde ud af, hvor vi befinder os. Undervejs tager han os med til Mellemøsten og undersøger, hvor og hvornår Kong Salomon regerede. Og til kongens forskellige bygningsværker som fx et tempel og et palads.
#4 Hvem er Rubens?
Åbnes den 4. december
Peter Kær rejser nu til Köln og Antwerpen for at blive klogere på Rubens, der som ung gik imod sine forældres forventninger og blev maler. Vores kunstdetektiv kommer omkring Rubens læremestre og ser på de allertidligste værker, der ligger langt fra stilen i ”Salomons dom”.
#5 Lærer Rubens noget dristigt i Venedig?
Åbnes den 5. december
Peter Kær sætter nu spot på Rubens rejse til Venedig i år 1600. Her stifter han bekendtskab med mesterværker af nogle af 1500-tallets største malere: Veronese, Tintoretto og Tizian. De bliver hans kunstneriske inspirationskilder – også når det gælder det dristige og underholdende.
#6 Hofmaler i Mantua
Åbnes den 6. december
Nu går turen til det norditalienske hertugdømme Mantua, der i begyndelsen af 1600-tallet fungerede som et åndfuldt mødested for tidens vigtigste musikere, forfattere, kunstnere og videnskabsfolk. Peter Kær gør os klogere på, hvad Rubens lavede her i hele otte år.
#7 Hvad får Rubens ud af sit besøg i Rom?
Åbnes den 7. december
I dagens afsnit er Rom omdrejningspunkt for Peter Kærs detektivarbejde. Han kommer omkring Det Sixtinske Kapel og flere af Rubens inspiratorer, nemlig Michelangelo og Rafael. Vi støder for første gang på genkendelige elementer fra vores maleri ”Salomons dom”.
#8 Til skræk og advarsel! Hvem bestilte maleriet?
Åbnes den 8. december
I forskningscenteret Rubenianum i Antwerpen forsøger Peter Kær at finde ud af, hvem der bestilte maleriet og til hvilket formål. I sin søgen kommer han omkring et afgørende kobberstik, en korrupt dommer, en solkonge og et rådhus i brand. Men hvordan kan maleriet både være brændt og samtidig eksisterer i dag?
#9 Hvordan er maleriet havnet i Danmark?
Åbnes den 9. december
Kong Christian IV, magtfulde militærpersoner og en guldmedaljon fra Rubens’ hus fører i dagens afsnit Peter Kær på sporet af, hvordan værket endte i Danmark. En særlig detalje sættes under mikroskop og bliver det afgørende spor.
#10 Komposition med udsyn
Åbnes den 10. december
Peter Kær vender nu blikket mod den schweiziske maler Tobias Stimmers træsnit med bibelske figurer og et vægmaleri i Castello Porto Colleoni i Thiene for at blive klogere på Rubens inspiration i forhold til kompositionen.
#11 Hvor har Rubens malet det?
Åbnes den 11. december
Kunstdetektiven Peter Kær besøger Rubens hus i Antwerpen, der blev bygget med et væld af italienske inspirationer. Huset kom i mange år til at danne ramme om den store kærlighed, familieliv og arbejde for vores store kunstner.
#12 Malede han det hele selv?
Åbnes den 12. december
”Salomons dom” er et stort værk på 2,5 x 3 meter, og i dag fokuserer Peter Kær på spørgsmålet, om Rubens malede det hele selv. Lægen Otto Sperling bliver hovedvidnet i den sag, da han under et besøg hos den flamske maler i 1621 oplevede arbejdsgangen i værkstedet.
#13 Hvad er det med de søjler?
Åbnes den 13. december
Nu stiller Peter Kær skarpt på en særlig detalje i maleriet, nemlig søjlerne i baggrunden. For at finde ud af, hvorfor de ser så mærkelige ud, tager han til Peterskirken i Rom en tidlig morgen. Det viser sig, at disse søjler er et gentagne element i Rubens værker.
#14 Hvad kigger bødlen på?
Åbnes den 14. december
Dagens afsnit handler om Rubens som historiefortæller, og hvordan han drager beskueren med sine detaljer. Bødlens blik vidner om aftalt spil med kongen, og den muskuløse krop om grundige anatomistudier.
#15 Hvad laver de tre soldater?
Åbnes den 15. december
Peter Kær fortæller i dagens afsnit om Rubens særlige interesse for at skildre soldater og deres militærudstyr som fx hjelme og våben.
#16 Krig og konflikt
Åbnes den 16. december
I dag er omdrejningspunktet Rubens samtid, der bar præg af politiske konflikter, forsøg på løsrivelser og lange krige i Europa. Peter Kær fortæller også om pesten, der fik store konsekvenser for Rubens liv.
#17 Kampen mellem calvinister og katolikker
Åbnes den 17. december
Peter Kær fortæller i dag om, hvordan religionen i 1600-tallet var en del af et større magtpolitisk spil i Europa. Han kommer omkring et blodigt opgør med den grusomme hertug af Alba i spidsen, og om hvordan de religiøse kampe fik indflydelse på familien Rubens liv.
#18 Hvem er personerne i maleriet?
Åbnes den 18. december
En konge, en blodtørstig jagthund, en skurk, en bøddel og en heks – nu gælder det motivets figurer og deres betydning for den gode fortælling og som teknisk redskab for Rubens arbejdsmetode.
#19 Er det et modeshow fra 1600-tallet?
Åbnes den 19. december
Peter Kær har søgt hjælp hos en modehistoriker og ser nu på motivets silkekjoler, ulddragter, velourkåber og kraven af hermelinhaler. Figurernes beklædning bruger Rubens til at understøtte fortælling, lys og bevægelse.
#20 Hvad er barokken?
Åbnes den 20. december
Nu gælder det barokken som kunsthistorisk stilart i Europa. Vores detektiv fortæller om vigtige elementer som det teatralske, overdrevne og følelsesmæssige, men også om kunstens mål i forhold til moral og etik.
#21 Kan kunst flytte grænser?
Åbnes den 21. december
Rubens var et reflekteret menneske, der forholdt sig til sin samtid. I dagens afsnit beretter Peter Kær om Rubens eminente evne til at netværke og hans rolle som diplomat. Det handler også om store statsledere ved forhandlingsbordet og heste badet i vin.
22. Tid til kærlighed?
Åbnes den 22. december
I dagens afsnit fortæller Peter Kær om kunstnerens første og anden hustru, Isabella og Helena, og om familiens i alt ni børn. Selvom Rubens var en travl kunstner og diplomat, har der også været tid til masser af kærlighed i hans liv.
23. Lavede Rubens PR for den franske dronning?
Åbnes den 23. december
Peter Kær slår fast, Rubens var en mand med mange talenter. Han var scenograf, gik op i sundhed og samarbejdede med en af datidens største forlæggere i Europa, Balthasar Moretus. Samtidig brandede han den tidligere franske dronning Marie de Medici.
24. Kunstdetektivens sidste kringelkrog
Åbnes den 24. december
Hvad handlede det hele så om? Vi er nået ved vejs ende i årets kunstkalender. Vores kunstdetektiv Peter Kær runder af og fortæller om, hvad i alverden vi kan bruge det hele til i dag. Til slut forærer han os en særlig billedkavalkade i julegave … Tak, fordi du fulgte med i kalenderen!
Ideen med kunstkalenderen er at gå på opdagelse. Som en anden detektiv ser jeg over 24 videoafsnit på detaljernes betydning for helheden. Det er noget, man kan gøre med et maleri, men man kan jo sådan set også gøre det i så mange andre sammenhænge her i livet. I år tager vi udgangspunkt i “Salomons dom” af Peter Paul Rubens. Det er et værk, der altid både har fascineret og irriteret mig. Der er sket noget forfærdeligt, men hvad? Det kan du blive klogere på i årets kunstkalender”.
Peter Kær
Tak til alle dem, der har stillet viden og hjælp til rådighed.
ARRANGEMENTER
Peter Kær og Verdenskunsten Nivaagaard Malerisamling
På Klapjagt i Kær Kunsthistorie På denne kronologiske klapjagt gennem verdenskunstens epoker og mange ismer, slår vi ned på Peter Kærs egne favoritter, som vil blive perspektiveret til tid, forbilleder, samtidige og efterfølgende kunstnere. [...]
Kærs Kunsthistorie Folkeuniversitetet i Emdrup
Kærs Kunsthistorie Kærs Kunsthistorie er en tour de force gennem kunsthistorien. Vi kommer fra renæssancen frem til vor tid på 6 lektioner. Kursusforløbet giver et overblik og forståelse for kunstens sammenhænge på tværs af [...]
Folkeuniversitetet – Emdrup og Aarhus
Kærs Kunsthistorie Folkeuniversitetet - Emdrup og Aarhusgggg Kærs Kunsthistorie er en tour de force gennem kunsthistorien. Vi kommer fra renæssancen frem til vor tid på 6 foredrag. Har man god tid, - virkelig god [...]