Kærs Kunstkalender2018-11-11T16:51:43+00:00

Kærs Kunstkalender

En videokalender i 24 afsnit.

Der er altid noget. Der er aldrig ingenting.

Har du nogensinde stået foran et billede og tænkt: Gad vide, hvad det handler om?
Sådan har jeg det med det her maleri. Det har altid fascineret mig. Og forundret mig. Der ligger en mand på et gulv med en fez på hovedet og fortæller. Men det virker som om, at der ikke er nogen, der hører efter. Hvad er det for en historie? Hvor er vi henne og hvorfor er billedet overhovedet malet?
Jeg er gået på opdagelse for at finde svarene. Jeg har stået i den samme lejlighed, som maleriet er malet. Været de samme steder, hvor de danske guldaldermalere kom. Pløjet mig gennem dokumenter, breve og skitser. Talt med koleraforskere, pibekendere og andre eksperter.

En fantastisk rejse, som jeg gerne vil dele med andre.

Maleriet bugner af gode historier. Alt har betydning. Se med i kunstkalenderen, når jeg dykker ned i billedet, skiller det hele ad og hver dag fortæller om nye detaljer i maleriet. Fortæller om guldalderens allerbedste kunstnere. Fortæller om kunstens muligheder for at få os til at tænke over vores eget liv.

Velkommen til kunstkalenderen

Peter Kær

1. Hvad forestiller maleriet og hvorfor er det malet?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 1. december

I dette afsnit undersøger vi, hvad det forestiller og hvorfor det overhovedet er malet. Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

2. Hvem har malet det?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 2. december

I dette afsnit kigger vi på Constantin Hansen, der har malet billedet og havde et helt særligt forhold til Rom. Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

3. Hvorfor er der et tempel på væggen?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 3. december

I dette afsnit kigger vi på øverste højre hjørne, hvor der hænger en skitse af et tempel og hvor Eckersberg, Constantin Hansens lærer, titter frem. Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

4. Hvorfor har han en fez på hovedet?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 4. december

I dette afsnit kigger vi på arkitekten Michael Gottlieb Bindesbøll, der ligger på gulvet og har en fez på hovedet. Hvorfor? Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

5. Hvad laver den planche på bordet og hvad forestiller den?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 5. december

I dette afsnit kigger vi på Bindesbølls planche, der står på bordet. Hvad i alverden er det? Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

6. Hvorfor kigger Martinus Rørbye i koppen?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 6. december

I dette afsnit kigger vi på maleren Martinus Rørbye, der sidder på trinnet til altanen og kigger i kaffekoppen. Hvorfor? Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

7. Wilhelm Marstrand står på altanen og kigger ud af billedet. Hvad ser han?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 7. december

I dette afsnit undersøger vi hvorfor maleren Wilhelm Marstrand står på altanen og kigger ud af billedet. Hvad ser han? Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

8. Hvordan maler Marstrand?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 8. december

I dette afsnit kigger vi på en af guldalderens mest populære kunstnere, Wilhelm Marstrand, der står på altanen i Constantin Hansen billede. Men hvordan malede Marstrand selv? Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

9. Hvem er Albert Küchler?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 9. december

I dette afsnit undersøger vi maleren Albert Küchler og hans måde at male på. Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

10. Hvad forestiller det?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 10. december

I dette afsnit kigger vi på den lille skitse, der hænger på venstre side af væggen, tæt ved døren. Hvem er det? Er det en munk og hvilken betydning har det for Albert Küchler? Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

11. Hvorfor ryger de?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 11. december

I dette afsnit undersøger vi piberne og hvorfor de overhovedet er med på maleriet. Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

12. Hvem er Ditlev Blunck?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 12. december

I dette afsnit kigger vi på maleren Ditlev Blunck og hvordan han malede. Han bliver kaldt en andeledes guldaldermaler. Hvorfor? Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

13. Hvorfor hænger der en tom flaske på væggen i maleriet?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 13. december

I dette afsnit undersøger vi de mulige grunde til hvorfor der hænger en tom vinflaske på venstre side af væggen. Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

14. Hvem er det, der sidder på bordet?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 14. december

I dette afsnit kigger vi nærmere på maleren Jørgen Sonne, der sidder på bordet. Hvordan malede han? Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

15. Hvordan kom skoene til Rom?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 15. december

I dette afsnit kigger vi på selve rejsen til Italien. Hvordan kom maleren Constantin Hansen derned og hvad skete der undervejs? Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

16. Hvorfor ligger der bøger på bordet?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 16. december

I dette afsnit kigger vi på, hvorfor der er bøger på bordet. Hvilken rolle kan de have spillet? Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

17. Hvorfor drikker de kaffe?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 17. december

I dette afsnit kigger vi på kaffekanden på bordet og stiller spørgsmålet: Hvilken social rolle spillede kaffen? Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

18. Hvorfor sidder der en hund på stolen?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 18. december

I dette afsnit kigger vi på hvorfor, der er en hund på en stol og hvorfor, at der kun er tændt eet lys i lysestagen. Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

19. Hvad er det for et ansigt?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 19. december

I dette afsnit kigger vi på et portræt, der hænger på væggen til højre og vi kigger på malerens kunstneriske spændvidde. Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

20. Er der noget i luften?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 20. december

I dette afsnit undersøger vi tilstanden i Rom på det tidspunkt, hvor maleriet er skabt. Koleraen raser. Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

21. Hvordan er maleriet skabt?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 21. december

I dette afsnit kigger vi på, hvordan maleren Constantin Hansen har konstrueret billedet. Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

22. Hvad er det for en skulptur?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 22. december

I dette afsnit kigger vi på den skulptur, der er placeret højt til venstre på væggen. Hvem har lavet den? Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

23. Hvad forestiller de to utydelige skitser på væggen?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 23. december

I dette afsnit kigger vi på de to skitser, der hænger på væggen til venstre. Hvad forestiller de og hvilken betydning har de for hele maleriet? Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

24. Et krøllet stykke papir og hvad handlede det hele om?

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Åbnes den 24. december

I dette afsnit kigger vi på sækkepiber og runder af med resultatet af hele undersøgelsen. Gå på opdagelse i kunsten. Følg med, når kunsthistoriker Peter Kær dykker ind i maleriet og stiller skarpt på detaljerne.

Et selskab af danske kunstnere i Rom. (1837)
Constantin Hansen (1804-1880)
Statens Museum for Kunst

På sporet af betydninger…

Da jeg i 1980erne flyttede til København, var det som næsten nabo til Statens Museum for Kunst. Jeg var der tit, Museer har altid været frirum for mig. Et sted for fordybelse. Med både top og bund. Jeg kan li` kunst, der sætter tankerne i gang og får en til at stille spørgsmål. Dengang var der gratis entre, så jeg tog tit på museet, bare for at se på een detalje. Som en detektiv på opdagelse. Et maleri eller skulptur, der skulle under luppen. Altid drevet af nysgerrighed og spørgsmål. Som: hvorfor har Jorn lavet noget med sandpapir? Hvad er egentligt det romantiske ved Et romatisk billede af Per Kirkeby? Hvorfor har Matisse malet sin kones næse grøn?

Jeg har arbejdet i mange år med TV og korte deadlines. Jeg savnede fordybelsen. Så jeg valgte i en voksen alder at læse til kunsthistoriker. I den forbindelse fik jeg muligheden for at få et studiejob på Statens Museum for Kunst som omviser. Jeg har vist rundt i hele museets samling og kender de fleste værker ret godt. Men der er også malerier, man kan kigge på, forsøge at forstå og som alligevel ikke kommer helt ind under huden på en….et af dem er Guldaldermaleren Constantin Hansens Et selskab af danske kunstnere i Rom. Jeg kan godt se, hvad det forestiller, men hvad handler det billede egentlig om?

Da jeg skrev det afsluttende speciale på universitetet, havde jeg valgt at fordybe mig i fravær og tomhed i billedkunsten. Kunstnere har gennem tiden arbejdet med fravær. Og det gør vi jo også selv i det daglige. Man kan få meget opmærksomhed ved at være fraværende på den ene eller anden måde. I forbindelse med researchen til opgaven stødte jeg over et andet værk af Constantin Hansen. Han havde kort forinden malet det helt samme maleri uden personer, uden ting overhovedet. Der kunne man tale om fravær. Hvad var nu det?

Det viser sig, at der ingenting var i rummet. Men på det endelige maleri er der masser af personer og detaljer. Ville det sige, at det hele er konstrueret?

Kunstdetektiven både smilede og undrede sig. Jeg beslutttede mig for, at det var det, der skulle undersøges til bunds. Jeg blev suget ind i billedet og har vandret rundt derinde lige siden.

Det har jeg så brugt et par år på. En på alle måder fantastisk og lærerig rejse for mig. Det er med stor fornøjelse, at jeg i samarbejde med Statens Museum for Kunst kan vise, hvad der kan ske, når man zoomer ind og undersøger helheden via alle de små bestanddele. Detektiven har været på arbejde og det er der kommet rs Kunstkalender ud af.

Tak til alle dem, der har stillet viden og hjælp til rådighed.

Peter Kær

Forside

ARRANGEMENTER

2017-04-19T11:17:09+00:00

Peter Kær og Verdenskunsten Nivaagaard Malerisamling

På Klapjagt i Kær Kunsthistorie På denne kronologiske klapjagt gennem verdenskunstens epoker og mange ismer, slår vi ned på Peter Kærs egne favoritter, som vil blive perspektiveret til tid, forbilleder, samtidige og efterfølgende kunstnere. [...]